W Polsce Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest oficjalnie od 2000 roku. Natomiast w 1999 roku powołano do życia instytucję rzecznika konsumentów, który występuje do przedsiębiorców w imieniu i na rzecz konsumentów, dążąc do polubownego zakończenia sporu. Za konsumenta – zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego – uważa się osobę fizyczną, która dokonała z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Oznacza to, że z pomocy Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Płocku może skorzystać konsument, który zawarł umowę lub zlecił wykonanie usługi jako osoba fizyczna, a przedsiębiorca nie uwzględnił złożonej reklamacji na wadliwy towar, czy niewłaściwe wykonaną usługę. Dodatkowym warunkiem uzyskania pomocy jest miejsce zamieszkania na terenie miasta Płocka.
Rzecznik podejmuje działania wobec przedsiębiorcy na pisemny wniosek złożony przez konsumenta bez względu na wartość reklamowanej rzeczy, czy usługi. Przed podjęciem interwencji przez Rzecznika, konsument powinien złożyć reklamację do przedsiębiorcy. Rzecznik udziela również wsparcia na etapie postępowania reklamacyjnego przy przygotowaniu pisma reklamacyjnego lub odwołania.
Dodatkowo Rzecznik Konsumentów prowadzi kampanie edukacyjno – informacyjne dla młodzieży klas maturalnych oraz seniorów, które mają na celu przedstawienie możliwości prawnych podczas zawierania wszelkiego rodzaju umów, w tym telekomunikacyjnych, finansowych, ubezpieczeniowych itp.
W najbliższym czasie zaplanowane są spotkania Miejskiego Rzecznika Konsumentów z seniorami jako grupą osób najbardziej narażoną na nieuczciwe praktyki przy zawieraniu umów poza lokalem i na odległość.