Testy autobusu napędzanego wodorem potrwają do 14 lutego. Pojazd ten o standardowej długości 12 metrów kursować będzie na wszystkich liniach, także podmiejskich. Przejazd autobusem wodorowym jest bezpłatny, łatwo się zorientować, ponieważ został on oklejony wielkimi napisem „Jestem bezpłatny i wodorowy”.
Robimy kolejny krok w kierunku „Wodorowego Płocka” i zaczynamy testy pierwszego autobusu napędzanego wodorem. Jest to inwestycja w czyste powietrze i zdrowie mieszkańców – mówi prezydent Płocka Andrzej Nowakowski
Poza napędem testowany autobus nie różni się zbytnio od tych pojazdów, które na co dzień KM eksploatuje na naszych ulicach. Jest niskopodłogowy, ma miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz wydajną klimatyzację.
Jak działa napęd wodorowy?
Wbrew wielu powszechnym skojarzeniom sam wodór nie jest paliwem, jak benzyna, olej napędowy, gaz ziemny, czy LPG. Wodór trafia nie do cylindrów silnika, ale do specjalnej instalacji, w której następuje reakcja połączenia jonów wodoru z tlenem, co prowadzi do wytworzenia energii elektrycznej. A więc samochód napędzany wodorem jest …pojazdem elektrycznym z własną, małą elektrownią na dachu. Najważniejsze w tym procesie produkowania prądu i napędu jest to, że nie wydziela się przy tym dwutlenek węgla, produktem ubocznym jest jedynie ciepło oraz woda destylowana.
Polecany artykuł:
Trzeba dodać, że na potrzeby testów Solarisa Orlen wypożyczył Komunikacji Miejskiej mobilną stację do tankowania wodoru, która stanęła w bazie KM przy ul. Przemysłowej. Na razie korzysta z niej testowany solaris. Jeśli uda się zdobyć nam poszukiwane dofinansowanie – pierwsze autobusy z napędem wodorowym wyjadą na ulice Płocka na przełomie 2025 i 2026 roku.